web analytics

Lesideeën

Verschillende lesideeën in willekeurige volgorde. Wil je een eigen lesidee delen? Laat het me weten!

Zeekaart

Welke route heeft jouw schip afgelegd? Wat ben je allemaal tegen gekomen? Drijvend wrakhout? Exotische vissen? Mysterieuze eilanden? Woeste draaikolken?


Zingen

Het Nederlandse liedrepertoire kent vele liedjes over de scheepvaart en de zee. Zoek bijvoorbeeld op de website www.vrijeschoolliederen.nl naar liedjes met de termen: zee, zeeman, boot, schip, varen.


Hoorspel

Maak een hoorspel met je mobiele telefoon.
Schrijf een kort verhaaltje over een van de schepen. Begin bij het uitvaren van de haven van Samfelag. Vertel hoe de storm de schepen uiteen drijft, hoe de bemanning daar samen doorheen komt en wat ze daarna allemaal meemaken. Hoe lukt het de bemanning om weer veilig in de haven te komen? Wat brengen ze mee uit verre oorden? Welke vriendschappen hebben ze gesloten?
Gebruik vervolgens allerlei voorwerpen om de bijpassende geluiden te maken tijdens het opnemen van het hoorspel.


Koken

Uit alle hoeken van de wereld worden lekkernijen naar Samfelag gebracht. Geurige broden, koekjes, soep, je kunt het niet verzinnen of het was aan boord!


Knopen en steken

Leer knopen leggen en steken maken zoals het een echte zeeman of vrouw betaamd.


Tekenen

Over de hele wereld wordt getekend op papier, op muren en zelfs op de grond. Van herhalende meanders, prachtige ornamenten tot zandtekeningen op de grond.


Technische omschrijving van het schip

Wat voor een schip heb jij gebouwd? Waar dient het voor? Wat kun je er allemaal mee? Van welke materialen is het gebouwd? Hoe moet je het schip besturen? Wie zijn de passagiers en bemanningsleden?
Maak een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het schip dat je hebt gebouwd.
En maak er dan ook meteen een bouwtekening van:


Logboek

Een behoorlijk schipper houdt een logboek bij. In dat logboek worden de dagelijkse beslommeringen beschreven. Schrijf een logboek over de reis van jouw schip. Wanneer vertrok het? Wat voor weer was het? Waren er problemen met het materiaal? Hoe was de stemming onder de bemanningsleden? Hoe heeft het schip zich gehouden in de storm? Wat kwamen jullie onderweg allemaal nog meer tegen?


Schatten verzamelen

Alle kinderen hebben thuis veel tijd doorgebracht met familieleden en achter de computer. Vraag de kinderen iets kleins mee te nemen waaraan ze veel steun of plezier hebben beleefd in de tijd dat de school dicht was. Verzamel de schatten op een mooi aangeklede tafel en bespreek zo nu en dan een voorwerp dat de kinderen hebben meegenomen.


Oogsten

Maak een moment van oogsten, bewonderen, terugblik, evaluatie en reflectie. Dat kan in de vorm van een gezamenlijke tentoonstelling maar ook door elke dag heel even bij een paar kunstwerken of meegebrachte schatten stil te staan. Maak er tijdens het project een dagelijks ritueel van om samen met de kinderen woorden en kwaliteiten te ontdekken voor dat wat de kinderen hebben gemaakt of meegebracht.
Probeer eens voorbij het direct waarneembare te kijken. Onderzoek met elkaar wat de uitstraling, de ziel van een object is. Bedenk eens op welke manier de oogst ons op verschillende manieren kan voeden.


Vind je dit een mooi project? Zegt het voort: