web analytics

Over

Mijn naam is Michiel Bos en ik ben kunstdocent in het basisonderwijs en studeer daarnaast aan de Master Kunsteducatie van Artez in Zwolle. Met de Toonwerkplaats maak en geef ik lessen muziek, film en multimediakunst. De afgelopen jaren heb ik me gespecialiseerd in pedagogische kunstprojecten en onderzoek ik de rol van kunst bij subjectiverend- of wereldgericht onderwijs.

‘De vloot van Vaya’ is een kunstproject zonder enig winstoogmerk. Het is bedoeld om een bijdrage te leveren aan een mooi en verbindend weerzien in het basisonderwijs. Daarnaast wil ik met het project het belang en de mogelijkheden van kunst in het onderwijs onder de aandacht brengen.

Dit kunstproject en deze website is onderdeel van een opdracht van de masteropleiding die ik volg. Met dit project heb ik onderzocht hoe kunst een bijdrage kan leveren aan actuele maatschappelijke thema’s.
Het delen van dit project wordt zeer gewaardeerd. Wel graag een bronvermelding naar deze pagina (www.devlootvanvaya.nl)

Pedagogische uitgangspunten:

  • Het gebruik van metaforen biedt ruimte om eigen betekenis te geven aan belevenissen en ervaringen
  • Doordat kinderen zich gaan verbinden met het verhaal, zich gaan identificeren met de karakters wordt de innerlijke belevingswereld vergroot.
  • In het project is ontwikkeld vanuit kwaliteiten en waarden (nieuwsgierigheid, verschillen waarderen, schatten, verhalen, moed, doorzetten, samenwerken en vriendschap), daarmee geef je kinderen een mogelijkheid om op een positieve manier naar zichzelf en de wereld te kijken. Met het project richt je je met de kinderen op het ware, goede en schone.
  • In de verwerkingsopdrachten gaan kinderen tijd en aandacht besteden aan het maakproces: het (leren) beheersen en omvormen van de materialen en ideeën biedt weerstand, vertraging en onderbreking. In dit proces ontmoeten de kinderen zichzelf en worden ze uitgenodigd om in dialoog te gaan met zichzelf en de wereld.
  • Het delen en bekijken van de gemaakte kunstwerken en verhalen biedt kinderen een ander perspectief op de ander en dat wat ze hebben meegemaakt. Het versterkt het inlevingsvermogen en sociale cohesie in de groep.
Vind je dit een mooi project? Zegt het voort: